گروه موسیقی هنرآنلاین:  بی‌دلیل نیست که موسیقی را هنر اول نامیده‌اند. موسیقی از دیرباز با بشر همراه بوده و در برهه‌های گوناگون نوازشگر عواطف و احساسات وی بوده است. این هنر گاه با حزن، گاه با هیجان و گاه با شادی و نشاط در جامعه هنرنمایی کرده است. شادی و نشاط یکی از مهم‌ترین عناصری است که این روزها جامعه ما به آن نیازمند است. تلاش‌های درخور توجهی نیز جهت افزایش نشاط اجتماعی صورت گرفته است و در بین این تلاش‌ها، سهم موسیقی سهم کمی نیست.

موسیقی پس از یک دوره رکود نسبی که به دلایل مختلف به جامعه تحمیل شد، بار دیگر پای در مسیر رونق گذاشته و شاهد آن هستیم که بار دیگر کنسرت‌ها و مراسم گوناگون هنری در سراسر کشور در حال برگزاری است. همچنین می‌بینیم که مدتی است بوستان آب و آتش در کنار دیگر برنامه‌های تفریحی و فرهنگی، کنسرت‌هایی از خوانندگان مطرح پاپ را به صورت رایگان میزبانی می‌کند. تاکنون خوانندگانی چون حمید عسکری، سینا درخشنده، علی عبدالمالکی، امیر تاجیک، سالار عقیلی، محسن میرزاده، شهرام شکوهی و به تازگی محمد علیزاده در این کنسرت‌ها روی صحنه رفته‌اند.

قرار دادن موسیقی در سبد مصرف فرهنگی مردم، اتفاق بزرگ و ارزشمندی است که نمی‌توان تاثیرش بر نشاط اجتماعی را انکار کرد اما اینکه در این مسیر، چقدر موفق و موثر عمل شده، سوالی است که صاحب‌نظران عرصه موسیقی بایست به آن پاسخ دهند. در این گزارش و سلسله گزارشات پیش رو، به سراغ این صاحب‌نظران و پاسخ آنها به این پرسش رفته‌ایم.

امیر تاجیک، خواننده مطرح و باسابقه پاپ کشورمان، یکی از خوانندگانی است که در چند ماه اخیر، در کنسرت‌های یادشده در بوستان آب و آتش به روی صحنه رفته است. وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های اخیر در تزریق شور و نشاط به جامعه موفق عمل کرده یا خیر، گفت: نفس شادی و نشاط اجتماعی خوب است و جامعه به آن نیاز دارد اما این موضوع فراتر از چیزی است که مردم می‌بینند یا می‌شنوند. دیدن و شنیدن برنامه‌های فرهنگی شادی‌آور قطعا شعف‌برانگیز است اما در خصوص برنامه‌هایی که در پارک آب و آتش شاهد بودیم و همچنین برنامه‌های مشابه، ضعف‌هایی هم وجود داشت که اگر برطرف شود، تاثیر بسیاری بر کیفیت برگزاری و همچینین بازخورد مخاطبان دارد. تیم‌هایی که در اجرای کار دخیل هستند، نحوه انعقاد قراردادها، صدابرداری، فضای برگزاری و... می‌توانست بهتر مدیریت شود.

تاجیک ادامه داد: هیچ هنری مثل موسیقی مردم را شاد نمی‌کند. کشورهای مختلف به این نکته واقف هستند و به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به موسیقی دارند اما در کشور ما، از سویی از موسیقی استفاده می‌شود و از سوی دیگر، موسیقی مورد منع قرار می‌گیرد. این دوگانگی می‌بایست رفع گردد و این هنر بطور گسترده در جامعه تسری یابد. من حتی طرحی نوشته بودم و به وزارت ارشاد ارائه دادم مبنی بر اینکه این وزارتخانه، با خواننده‌ها قرارداد منعقد کند. خودش بانی شود برای کنسرت؛ خودش بانی شود برای بلیط‌فروشی؛ به عبارت دیگر، خود وزارت ارشاد کنسرت‌گذار باشد و دست یک سری واسطه‌ها و دست‌های پشت پرده از این ماجرا کوتاه شود. وزارتخانه از این طریق می‌تواند حتی درآمدزایی هم داشته باشد. بدین شکل هم درآمدزایی صورت گرفته و هم هنرمند واقعی و هنرش مهجور نمی‌مانند. مشکلاتی که گاهی بین تهیه‌کنندگان موسیقی و خواننده پیش می‌آید و در بلیط‌فروشی و... به مشکل می‌خورند نیز ناشی از همین قضیه است و اگر وزارت ارشاد کنسرت‌گذار باشد، چنین مشکلاتی را در آینده نخواهیم داشت.

این خواننده یادآور شد: به غیر از کنسرت اردیبهشت‌ماه در پارک آب و آتش، در این مدت برنامه‌های دیگری نیز داشته‌ام. به عنوان مثال چندی پیش در اراک کنسرت داشتم. در همه برنامه‌های اخیرم استقبال واقعا خوبی را از سوی مردم شاهد بودم. بالا رفتن نشاط اجتماعی ملموس بود. مردم با موسیقی رابطه خوبی دارند. با وجود همه این‌ اوصاف، به نظرم یک بار برای همیشه، وزارت ارشاد باید متولی کنسرت‌ها شود. چرا که فقط بحث اینکه کنسرت بگذاریم یا نگذاریم مطرح نیست؛ بحث خیلی کلان است و مسائل و موانع موجود در راه ارتقای سطح فرهنگ و موسیقی کشور را باید از منبع و منشاء رفع کنیم.

امیر تاجیک همچنین اشاره کرد: جذب مخاطب نیازمند شکلک و فیگور و ظاهر نیست. تعداد افرادی که برای تفریح به کنسرت می‌آیند و المان‌های ظاهری جذبشان کرده، اندک است. غالب افراد عموما علاقمندان حوزه موسیقی هستند و آنها را با فیگور و شکلک نمی‌توان نگه داشت! باید هنر و کیفیت معیار باشد اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود که ارتباطات و روابط جای آن را گرفته است.

 وی درباره تیتراژخوانی‌ها و تاثیر آن در آینده هنری یک خواننده گفت: تیتراژخوانی نیز از این دایره خارج نیست و گاهی می‌بینیم که روابط بین افراد در آن عرصه هم تاثیرگذار است. زمانی برای اینکه در عرصه موسیقی دیده شوی، می‌بایست از فیلتر افراد هنرور و شاخصی چون محمد نوری و اسفندیار قره‌باغی رد می‌شدی اما در حال حاضر، افرادی را می‌بینیم که مستقیما روی صحنه می‌آیند و به شهرت می‌رسند. تیتراژخوانی هم تاثیر بالایی در شهرت یک خواننده دارد و متاسفانه می‌بینیم گاهی به این مسیر غلط کمک می‌کند!

تاجیک افزود: محبوبیت یک بحث است و هنر یک بحث دیگر. اینکه فردی را همه بشناسند و برایش کف بزنند و جیغ و هورا بکشند، چیز جالبی نیست! مهم این است که چه کسی هنرمندتر است! اینکه چهره‌ای را به مردم بشناسانیم، کار ساده‌ای است اما اینکه هنرمندانی تربیت کنیم که در این صحنه بدرخشند ارزشمند است و اهمیت دارد.

وی در پایان گفت: می‌بایست کارشناسانی را در حوزه هنر ببینیم که برای این حوزه دل می‌سوزانند. اگر این تبدیل به اولویت ما شود، عرصه موسیقی به سمت و سوی صحیح خویش هدایت خواهد شد و می‌توانیم خوانندگانِ «هنرمند» به جامعه معرفی کنیم.